Ейдетика в розвитку дітей дошкільного віку

 Ейдетика! Що це?

Розвиток уяви є ключем до феноменальної пам’яті та високого рівня творчих здібностей. Ейдетика займається розвитком образної уяви, а отже, і пам’яті.

Вид образної уяви – ейдетизм (фантазування) дозволяє людині легко працювати з будь-якою кількістю будь-якої інформації. Складний учбовий матеріал перетворювати в простий, а найнудніший робити цікавим, і завдяки цьому відтворювати його легко і просто, підвищувати самооцінку і інтерес до навчання. Варіантів відповідей на всі завдання може бути будь-яка кількість. Але пам’ятайте: невірних відповідей не буває.

За допомогою прийомів ейдетики можна легко запам’ятовувати дати, числа, обличчя, імена, телефони; іноземні слова; тексти і вірші. Розвинена уява допомагає у самих різних життєвих ситуаціях. З її допомогою можна швидко впоратися зі стресом, підняти настрій і навіть покращити стан здоров’я.

Ейдетика унікальна також тим, що вона доступна для освоєння будь-якою людиною, що вчиться, незалежно від здібностей і віку. Головне – бажання.

Використовуючи ейдетику, варто збагатити словник такими термінами, як пам’ять, ейдетизм, піктограми, дудли…

Методи навчання, які пропонує ейдетика, спираються на образне мислення дитини, відповідають законам природи.

Перевага ейдетичного навчання – дитина навчається радісно. Зменшується час для виконання завдань, підвищується ефективність і успішність.

Принципи роботи за системою ейдетики:

-  радісна, весела атмосфера;

-  мобільність і доступність ігрового матеріалу;

-  поділ інформації, відповідно до особливостей кожної дитини.

Методи роботи за системою ейдетики:

-  метод піктограм;

-  метод Цицерона;

-  метод входження;

-  метод кодування інформації.

Головні принципи, які дозволяють досконало оволодіти своєю пам’яттю:

- спробуйте нічого не запам’ятовувати, лише уявляйте інформацію і «фарбуйте» її, вигадуючи незвичайні функції, події, призначення, колір…;

- не промовляйте інформацію навіть подумки;

- довіряйте собі, женіть сумніви щодо своїх можливостей.

 Історія ейдетики 


  Історія методики ейдетики сходить до тридцятих  років минулого століття.  Вона сформувалася в Німеччині,  професором та психологом  Еріком  Йеншеманом  та його однодумцями. Проводячи  численні дослідження  властивостей пам’яті, вчені довели, що ейдетизм - образна пам’ять, властива  усім дітям, закладена в дитині від природи, притаманна їй завжди.  

    У кінці ХІХ і на початку ХХ сторіччя  набуло неабиякої популярності рішення проблем запам’ятовування будь-якої інформації під назвою мнемотехніка. Воно складалося з тисяч цікавих, іноді дещо громіздких прийомів.

Ейдетизм – (від грецького «ейдос» - вигляд, образ) -  психічне явище, яке полягає у здатності відтворювати яскравий наочний образ тривалий час.

Характерною ознакою для ейдетизму є емоційна забарвленість образів. Явище ейдетизму вперше описано в психології в 1907 році. Найповніше вивчалися зорові ейдетичні образи, їх залежність від умов життя людини, її анатомо-фізіологічних особливостей з метою розвитку художнього мислення.

Видатний учений-психолог А.Р.Лурія вперше поділив методики запам’ятовування на два основних напрямки:

- мнемотехніка (методи, в основі яких є вербально-логічне мислення);

 - ейдетика (методи, в основі яких конкретно-уявне мислення).

В 90-х роках двадцятого століття ейдетика, її принципи, складові, її перспективи зацікавили російського вченого, доктора педагогічних наук Ігоря Матюгіна. Він із групою дослідників розробив методики ейдетичного сприймання інформації, методики розвитку уваги, пам’яті. Методики виявилися універсальними: ними може користуватися будь-яка людина; і дитина, і людина похилого віку.

І.Ю. Матюгін, дослідивши і вивчивши накопичений людством досвід, вибрав такий шлях: спростив усе відоме до нього і створив ігрову систему, що спирається на властиве кожній людині вміння уявляти та фантазувати, і не тільки за допомогою зорових уявлень, а й відчуттів (тактильних, нюхових, смакових тощо).

Численні експерименти довели, що довготривала пам’ять людини пов’язана тільки з її уявою. Тому І.Ю.Матюгін і назвав свою методику «Школа Ейдетики».

В Україні ці розробки та впровадження методики проводить Євген Антощук, керівник «Школи Ейдетики».

Автором запатентованого способу навчання та книг ейдетичного напрямку в роботі з дошкільнятами є Ольга Пащенко, яка розкриває свої секрети на сторінках журналу «Дошкільне виховання».

Методики ейдетики різноманітні: на запам’ятовування слів (в тому числі і іноземних), цифр, обличчя, імен, віршів, текстів, телефонів та інше. Завдяки застосуванню цих методик розвиваються відчуття дотику, нюху, смаку; сприймання кольору, форми; довільна увага; тактильна, нюхова, зорова, слухова пам’ять; вербальне та невербальне мислення; відтворююча та творча уява; мовлення.

Ейдетика корисна для дитини


 У  ХХІ столітті потік інформації дуже великий, суспільство     розвивається такими темпами, що за кожні 40 хвилин у світі надходить інформації більше, ніж її є  в найбільшій енциклопедії. Навчити дитину орієнтуватися в цьому інформаційному світі допомагають прийоми ейдетики.

Сьогодні ейдетика як ігрова методика популярна серед тих, хто прагне неформально ставитись до процесів пізнання і навчання. Завдяки розвиткові образної уяви та яскравої фантазії ейдетика допомагає використовувати ті виняткові можливості, «резерви», які є у кожного з нас.

До того ж розвинена уява допомагає у різних життєвих ситуаціях: ефективно відпочити, швидко вийти зі стресового стану, зняти пригнічений настрій і навіть поліпшити своє здоров’я. Адже значна кількість психологічних методів базується на спрямованому фантазуванні, візуалізаціях та різного роду уявленнях.

Сучасна педагогічна практика здебільшого спрямована на вчення,  а не навчання, на знання, а не на вміння і навички, на експлуатацію інтелекту і пам’яті, а не на їх розвиток.

Сотні тисяч педагогів вчать дітей, але більшість із них не навчає головного: вмінню легко, без напруження сприймати і відтворювати інформацію так, як це робить будь-яка дитина, опановуючи навколишній світ.

Все більша кількість педагогів та небайдужих батьків опановує ейдетику, стають чарівниками для своїх дітей: навчальна програма стає легкою і сприймається із задоволенням.

 

                   Ейдетика допоможе:

-  розвинути словесну пам’ять, завдяки чому дитина запам’ятовуватиме не 5-9 слів (норма для звичайної людини), а словесні ряди з 20-30-40 слів;

-              запам’ятовувати правила, вірші, а також іншу інформацію, що складно запам’ятовується через її монотонність;

-              запам’ятовувати числові ряди, числові таблиці, номери телефонів, а також іншу інформацію,  яка містить числа;

-              запам’ятовувати іноземні слова та складні терміни;

-              запам’ятовувати картини та обличчя людей;

-              витрачати набагато менше часу на виконання домашніх завдань, використовуючи методи ейдетики;

-              розвивати різні канали сприйняття, розвивати інтуїцію;

-              навчитися правильно реагувати на стресові ситуації та спогади про них;

-              навчитися забувати непотрібну або негативну інформацію, «стирати» її зі своєї пам’яті;

-              сформувати уміння нестандартно, творчо мислити, знаходити незвичайні виходи із звичайних ситуацій.

І головне: формується позитивне ставлення до навчання і до школи вцілому. Дитини звикає до думки, що: «вчитися – це цікаво та весело!»

Ейдетики стверджують, що не буває поганої пам’яті, а ми просто часто не вміємо нею користуватися. А причина цього – недостатньо розвинене асоціативне мислення.

Отож, практики радять навчитись самим і навчити своїх вихованців простим істинам:

-              усе, що хочеш запам’ятати, - уявляй! (не уявляю – не пам’ятаю);

-              май на увазі, усе, що ти побачив, відчув, почув, - вже запам’яталося;

- легко пригадується тільки те, що уявив;

- не думай словами – думай образами (уявленнями);

- не картай себе за невдачі, а зроби з них висновки;

-              фантазуй!

-              хвали себе навіть за незначні успіхи;

-              не бійся забути, якщо уявив;

-              просинайся із задоволенням;

-              перед тим як заснути,  уявляй себе здоровим і щасливим;

-              не повторюй більше 4-5 разів підряд, краще зроби це через 1-3 годити.

Той, хто має досвід використання ейдетики, переконаний:

-              Не буває поганої пам’яті, є лише невміння її використовувати;

-              Якщо Ви знімаєте шкарпетки після черевиків, - з вашою пам’яттю все гаразд;

-              Пам’ять розум не замінить…

-              Всі скаржаться на відсутність пам’яті, але ніхто не скаржиться на відсутність розуму;

-              Усі кажуть, що треба вчитись, але ніхто не пояснює, як це правильно зробити;

-              Ставлення до себе подібно до розфарбовування – не розфарбовуй себе в чорні та тьмяні тони;

-              Не лайте себе. Це залюбки зроблять інші;

-              Ніхто не знає, що таке пам’ять, відомі лише сліди її прояву;

-               Невдача – привід для обмірковування, а не діагноз.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Добірка матеріалів "Безпечний освітній простір в ЗДО"

Рубрика «Сучасне дошкілля під крилами захисту»

Рекомендації щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти в літній період в умовах воєнного стану