Як працювати із геометричним комодом Монтессорі

 Із якого віку варто ознайомлювати дітей із геометричними фігурами? З огляду на те, що ми живемо в оточенні геометричних форм, якомога раніше! Але діяти слід поступово. Допоможе в цьому геометричний комод. З’ясуємо, що це за «пристрій» такий, що зберігають у його шухлядах та які освітні завдання він дає змогу реалізувати.

Раннє й дошкільне дитинство Марія Монтессорі правомірно вважала тим періодом життя, коли людина виховує свої відчуття. Вона стверджувала, що розвиток відчуттів, вдосконалення органів чуття дитини — це «фізіологічне виховання», яке є «основою психологічного виховання». Інакше кажучи, сенсорні процеси — відчуття, сприймання, уявлення — це чуттєва сходинка пізнання, що обумовлює розумовий розвиток людини. Сенсорне виховання забезпечує перехід від чуттєвого до раціонального пізнання, від сприйняття до мислення. Отже, що швидше та що ліпше навчиться дитина керувати своїми органами чуття, то швидше та повноцінніше відбуватиметься її розумовий розвиток.

Під час роботи за методикою Монтессорі діти мають змогу на сенсорному рівні в прямому сенсі слова відчути як алгебраїчні, так і геометричні поняття. Для того щоб ознайомити дошкільників з геометрією, вихователі використовують геометричний комод — дидактичний посібник, розміщений в сенсорній зоні.

Наповнення

Геометричний комод — один із класичних сенсорних матеріалів Монтессорі. Це багатофункціональний посібник для розвитку моторики, сенсорної та зорової пам’яті, окоміру та координації. Працюючи з ним, малюки ознайомлюються з різними геометричними формами, а старші дошкільники засвоюють ще й назви геометричних фігур. Геометричний комод, як і інші матеріали, виконує функцію непрямої підготовки дітей до майбутнього навчання.

Компактний геометричний комод містить шість пласких шухляд. У кожній з них лежать рамки та вкладки тих чи тих геометричних фігур: прямокутників, кіл, трикутників, правильних багатокутників, еліпсів, овалів тощо. Для загальної презентації комоду є спеціальна презентаційна таця, на якій зібрані рамки та вкладки трьох основних геометричних фігур — кола, квадрата та трикутника. Під час виконання вправ до них додають картки трьох видів з контурами геометричних фігур.

Освітні завдання

За допомогою геометричного комода дитина вже на четвертому році життя ознайомлюється з гео­метричними фігурами, вчиться розрізняти форми та розміри, знаходити схожі форми в навколишньому середовищі. Цей посібник дає змогу відточити вміння порівнювати, вимірювати, упорядковувати; мислити логічно та точно. Контроль помилок під час роботи з посібником відбувається в суто механічний спосіб — вкладка має точно співпасти з відповідним отвором у рамці чи контуром на картці.

Працюючи з матеріалом, дитина:

+
  • тренує зір, очі, вчиться порівнювати зорові образи;
  • розвиває —
    • загальну та дрібну моторику, мускульний апарат руки;
    • зорове сприйняття;
    • психічні процеси, необхідні для складної інтелектуальної діяльності, — увагу, мислення, пам’ять;
  • виховує здатність зосереджено працювати;
  • удосконалює вміння організовувати свою роботу. Побічно під час роботи з комодом діти готують руку до письма — трьома пальцями утримують крихітну «кнопку» на вкладці, обводять кінчиками пальців фігури, їхні контури на зображеннях тощо. 
  • Класифікація властивостей.
  • Працюючи з матеріалами геометричного комода, дитина починає розбиратися в ступенях різних властивостей, адже розміщує серії предметів у певній градації. На перший погляд може здатися, що немає більш нудного реквізиту. Але насправді це один із найбільш затребуваних матеріалів. Саме з ним діти часто працюють, висунувши язика, що демонструє крайній ступінь їхньої зацікавленості та зосередженості. Вправи з цим матеріалом зацікавлюють дитину й вона повторює їх багато разів, закріплюючи цим свою здатність диференціювати та групувати.
  • Монтессорі зазначає, що в людини немає іншої можливості розрізняти предмети — лише за їхніми властивостями. Тому класифікація властивостей упорядковує свідомість, робить усі предмети доступними для розуміння — зовнішній світ перестає бути для дитини хаосом.

    +

    Є багато видів роботи і вправ з матеріалами геометричного комоду. У Додатку, приміром, подано презентацію роботи з картками. Розум дитини, по суті, математичний, а ми просто надаємо йому поле для діяльності в логічному і математично чіткому, структурованому просторі. І це жодної дитини не залишає байдужою.

Джерело сайту електроний журнал "Вихователь-методист дошкільного закладу" №2, лютий 2023 року, стаття НАТАЛІЯ ПРОЦЕНКО ,
вихователь навчально-виховного комплексу Монтессорі, Київ

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Добірка матеріалів "Безпечний освітній простір в ЗДО"

Рубрика «Сучасне дошкілля під крилами захисту»

Рекомендації щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти в літній період в умовах воєнного стану